Det var Telia och 3 som dominerade kundtillväxten på den svenska mobilmarknaden under både det fjärde kvartalet och under hela 2009. Det visar bolagens officiella kundstatistik och Telekomnyheternas estimat av 3s svenska kundtillväxt.
Tillväxttoppen Q4 2009:
1. 3: 65 000 kunder i nettotillväxt
2. Telia: 58 000 kunder i nettotillväxt
3. Tele2: 20 000 kunder i nettotillväxt
4. Telenor: 12 000 kunder i nettotillväxt
Tillväxttoppen hela 2009
1. Telia: 332 000 kunder i nettotillväxt
2. 3: 244 000 kunder i nettotillväxt
3. Telenor: 70 000 kunder i nettotillväxt
4. Tele2: 5 000 kunder i nettotillväxt
Tele2:s extremt låga tillväxttal för helåret beror huvudsakligen på en förändring av redovisningen av aktiva kontantkortskunder som sänktes från sex till tre månader under Q2. Det innebar en nedskrivning av 200 000 kontantkortskunder.