Efter att ha jobbat hårt med att nå de högt uppsatta besparingsmålen under 2009 har TeliaSoneras koncernchef Lars Nyberg nu siktet inställt på att skapa tillväxt inom hela koncernen under 2011. Det säger han i en intervju med Telekomnyheterna i samband med bolagets bokslutskommuniké i dag.
Under 2010 kommer vi att jobba för att ligga still på samma den nivå som vi har uppnått under 2009, men under 2011 och 2012 måste vi börja redovisa tillväxt annars ligger vi illa till, säger Lars Nyberg.
De tre fokusområden som Lars Nyberg har i sin styrning av bolaget är:
1) Kostnaderna
2) Nätverkskvalitén
3) Service i världsklass
Att svara i telefon på två sekunder är inte frågan när det gäller att leverera en serice i världsklass utan unwanted calls. Det vill säga att eliminera samtal till kundtjänst som egentligen inte skulle behövas, men som kommer av att kunderna inte förstår fakturan eller att produkter inte dyker upp. Dessa samtal är inte kundtjänstpersonalens fel utan de som utformar fakturorna och de produktchefer som lanserar produkter som ännu inte är klara för leverans. I dag har vi 44 procent unwanted calls och mitt långsiktiga mål är att vi ska få ner denna siffra till 20 procent, säger Lars Nyberg och fortsätter.
Om vi lyckas med detta så kommer det att vara svårt för konkurrenterna att kopiera. Det här kräver att vi jobbar tvärs över företaget och inte i stuprör.