NYHETSARKIVET
17 feb 2010 12:26
Ny undersökning: Viktigt att belöna trogna kunder
En ny undersökning gjord av Kommunikationsministeriet i Finland visar att användarna anser att operatörer som tar hand om och belönar trogna kunder bidrar till en ökad kvalitet på operatörernas tjänster.

De viktigaste kvalitetsfaktorerna vid fasta telefontjänster är driftsäkerhet, lättillgänglighet samt röstens klarhet och hörbarhet. Kvaliteten på de fasta telefontjänsterna bedöms främst i förhållande till kvaliteten på de mobila tjänsterna.

Mobiltjänsternas viktigaste kvalitetsfaktorer består av hörbarhet, driftsäkerhet, förmånliga priser och tillgänglig kundtjänst. Undersökningen visade vidare att många av konsumenterna hade svårt att skilja på kvaliteten på den tjänst som operatören levererade och kvaliteten på själva telefonen. Tydlig prissättning spelar en särskilt viktig roll vid inköp av tjänster, medan smidig leverans och erhållande av information upplevs vara viktiga vid leveransskedet. Viktiga kvalitetsfaktorer under ett kundförhållande är funktion, tillförlitlighet och lyhördhet mot kunden.

Inom Internetområdet är snabb kundtjänst och att utlovad hastighet kan uppnås centrala faktorer samt att operatörerna håller sina löften och har ett bra pris/kvalitetsförhållande.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108