Enligt en ny rapport från analysföretaget Gartner har Sony Ericssons marknadsandelar minskat med hela 40 procent under 2009. Försäljningen har rasat från cirka 93 miljoner mobiler under 2008 till cirka 55 miljoner under 2009. Sony Ericsson har nu bara 4,5 procent av världsmarknaden och ligger sist på fem-i-topp-listan.
Sony Ericssons andelar av marknaden har minskat från 7,6 till 4,5 procent på bara ett år. Samtidigt har Sony Ericsson hårdaste konkurrent om placeringarna, Sydkoreanska LG, ökat marknadsandelarna från 8,4 till 10,1 procent.
Sony Ericssons förhoppning är att bolagets nya produktportfölj, som bland annat omfattar en satsning på billigare modeller och så kallade smartphones med Googles operativsystem Android, ska vända trenden.
Gartner meddelar även att den totala mobilförsäljningen steg med åtta procent under Q4 2009, men att den sett över hela året låg på ungefär samma nivå som 2008.
Försäljningen av smartphones ökade från cirka 139 miljoner till 172 miljoner 2009. Operativsystemet Symbian dominerar smartphones-marknaden med en andel på över 46 procent. Iphone OS ökade sina marknadsandelar från 8,2 till 14,4 procent under 2009.
Nedan följer fullständig statistik över marknadsandelar 2009 fördelat på tillverkare.
Nokia 36,4 procent (38,6)
Samsung 19,5 procent (16,3)
LG 10,1 procent (8,4)
Motorola 4,8 procent (8,7)
Sony Ericsson 4,5 procent (7,6)
Others 24,7 (20,3)