NYHETSARKIVET
2 mar 2010 12:17
”Telia hindrar sina kunder från att stoppa spam”
Stej Internet Services, svensk leverantör av e-postsäkerhetstjänster, skriver i ett pressmeddelande att en mängd företag som har sin e-post på Telias webbhotel vill använda Stejs e-postsäkerhetstjänster för att undvika spam eftersom deras egna spamfiler inte fungerar tillfredsställande. Telia tillåter dock inte detta, utan raderar då kundernas konton.

Stej skriver att många e-posttjänster inte klarar av att leverera spamfilter av hög kvalitet och att företagets spamfilter fungerar utmärkt med alla leverantörer och plattformar – förutom hos Telia.

”Om en kund hos Telia är missnöjd med deras spamfilter och vill köpa tjänsten av oss så borde det vara till fördel för alla inblandade parter. Inte minst så slipper kunden byta e-postleverantör. Men tydligen håller inte Telia med. Om en kund väljer att skicka sin e-post via oss för att slippa spam så tar Telia automatiskt bort kundens e-postkonton. De inte bara inaktiveras utan raderas rent fysiskt från Telias servrar”, säger Stefan Thelberg, VD på Stej.

Telias motivering är att spamfiltret riskerar att orsaka dem mer support. Stej skriver att detta är anmärkningsvärt eftersom kunden högst troligt ringer Stej om problem uppstår.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108