TeliaSonera meddelar idag att inom ramen för Kammarkollegiets IT-upphandling om kommunikation som tjänst så har Försäkringskassan valt Telia som leverantör för hela sin kommunikationslösning. Avtalet är ett av Telias största under 2010, värt cirka 500 miljoner kr.
Telia har i upphandlingen visat att man kan möta våra behov av säkerhet, tillgänglighet och skalbara lösningar samt att man är den aktör som har den bästa lösningen utifrån de behoven, säger Stefan Olowsson, IT-direktör på Försäkringskassan.
Avtalet är heltäckande och omfattar mobil och fast telefoni, videokommunikation, mobilt bredband och wan. Det löper på fyra år med option på ytterligare ett år. Kommunikation som tjänst innebär att Försäkringskassan kan avropa funktioner som kan anpassas till verksamhetens behov. Försäkringskassan har redan avropat en nätbaserad kommunikationslösning där Telia tar ansvar för all drift, underhåll, utrustning, leverens och support.
Kommunikation som tjänst och den nätbaserade lösningen, innebär att Försäkringskassan nu möjliggör framtida lösningar som molntjänster och unified communications.
Försäkringskassan har redan tagit det första steget mot nya sätt att använda kommunikationen i verksamheten. Telia kommer tillsammans med Cisco att installera 70 nya videokonferensanläggningar på Försäkringskassans kontor runt om i Sverige.
Video ger oss möjligheten att komma närmare våra kunder, bli mer effektiva i vårt arbete, och givetvis minska vår miljöbelastning. För oss var det en självklarhet att avropa den här funktionen i upphandlingen, säger Stefan Olowsson.