Snabbhet ska inte framhållas som ett framträdande argument vid marknadsföring av krediter. Det menar i alla fall Konsumentombudsmannen som nu stämmer sms-lånebolaget Northmill i Marknadsdomstolen. Det skriver man i ett pressmeddelande.
Konsumentombudsmannen, KO, kritiserade Northmill, som marknadsför sms-lån via sajten easycredit.se, redan ifjol. Bolaget lovade då att bättra sig. Vid en kontroll i höstas upptäckte man dock att Northmill fortfarande använde snabbhet som ett argument vid marknadsföringen av krediter.
Ett förbudsföreläggande från KO godkändes inte av Northmill, varför KO väljer att gå vidare med ärendet till Marknadsdomstolen och yrkar att bolaget vid vite förbjuds att framhålla snabbheten som ett framträdande argument vid marknadsföring av krediter.
Marknadsdomstolen har tidigare varit kritisk mot kreditbolag som lovat snabba pengar, då det bedömts strida mot god redovisningssed.