PTS har sammanställt klagomålen som kommit in under 2009 och konstaterar att antalet klagomål som kommit in till myndigheten under de senaste två åren har minskat med 45 procent. Det skriver man i ett pressmeddelande.
Att klagomålen till PTS minskar beror delvis på att många konsumenter vänder sig direkt till Konsumenternas tele- tv och Internetbyrå, KTIB, säger Olof Bjurö, chef på PTS konsumentmarknadsavdelning.
PTS har inte möjlighet att ingripa i tvister mellan enskilda och företag. I dessa fall ska konsumenten vända sig direkt till KTIB. 1 327 klagomål kom in till PTS under 2009, 87 procent av dessa stod konsumenter för och 13 procent stod företag för. Fast telefoni är fortfarande det som konsumenter klagar mest på och en ökad andel klagomål rör avtalsvillkor och driftsavbrott.
Trots att klagomålen till PTS minskar så finns det fortfarande problem på marknaden, säger Olof Bjurö. Siffror från Svensk Kvalitetsindex, SKI, visar exempelvis att mer än var fjärde kund haft anledning att klaga.
PTS meddelar att man under 2010 särskilt kommer att kartlägga avtalsvillkor som påverkar konsumenternas vilja och möjlighet att byta operatör.