Swedbank lanserar idag BankID i mobilen för bankens kunder, i ett samarbete med Telia och Telenor. Tjänsten gör att man tar ytterligare steg mot att för över plånboken in i mobilen och innebär att mobiltelefonen kan ersätta till exempel koddosor, skarpkoder och lösenord som idag krävs för att utföra ärenden elektroniskt. Det skriver Telia i ett pressmeddelande.
Swedbank blir därmed först ut i Sverige med e-legitimation i mobiltelefonen där man som privatperson kan underteckna handlingar på Internet som e-handla, utföra bankärenden, ansöka och godkänna föräldraledighet och annat som kräver att man kan legitimera sig. Tjänsten förutsätter att kunden har en tilläggstjänst - Mobil ID-hantering - hos sin operatör.
Med de mobila tjänster som redan används idag för att köpa biljetter till resor med T-bana, bussar, flyg och tåg, ser vi att BankID i mobil är ytterligare ett naturligt steg på resan. Resan för mobilen att inom fem år bli vår personliga plånbok, kommenterar Erik Hallberg, chef för mobilitetstjänster på Telia.
Enligt Swedbank finns det en stor efterfrågan på mobila tjänster bland bankens kunder. Bankens iPhone-applikation har hittills resulterat i 84 000 nedladdningar och antalet inloggningar i Mobilbanken har ökat med 432 procent.