Efter en tid med vikande marginaler på mobilsidan har nu trenden vänt för Tele2 i Sverige. Under årets första kvartal förbättrades ebitda-marginalen kraftigt. Visserligen har Tele2 under det gångna kvartalet ändrat redovisningsmetod för mobiltelefoner som säljs med månatliga avbetalningar, vilket har höjt bolagets redovisade ebitda-marginal kraftigt jämfört med den gamla metoden.
Men även med den gamla metoden stiger vår marginal, faktiskt med en brantare kurva än den nya metoden, säger Niclas Palmstierna, vd för Tele2 i Sverige, till Telekomnyheterna.
Under det gångna kvartalet har Tele2 haft en nettoökning på 29 000 nya kunder varav 15 000 var användare av mobilt bredband. Andelen kunder som har för höjd månadsavgift till följd av köp av mobiltelefoner har ökat till 26 procent jämfört med 21 procent motsvarande period förra året.
Vi märker att efterfrågan på smartphones ökar. Kunderna kommer under de kommande åren att byta telefoner för att få mer tjänster och bättre applikationer, samtidigt som de även har en stor förståelse för att telefonerna nu kostar mer, säger Niclas Palmstierna.
På den fasta bredbandsmarknaden redovisar Tele2 en kraftig ökning med 15 000 nya kunder vilket är mycket bra jämfört med marknadens utveckling den senaste tiden.
Vi har haft ett bra gensvar på våra riktade kampanjer när det gäller fast bredband, säger Niclas Palmstierna.