Tele2 har överklagat Post- och telestyrelsens beslut att bolaget inte har rätt att kräva en bankgaranti av Ventelo som terminerar samtal i Tele2:s nät.
PTS har dock i det överklagade beslutet angett att det krävs att Tele2 tillämpar objektiva och transparenta bedömningskriterier när det gäller kravet på säkerhet och att villkoren för säkerheten skall spegla Tele2:s ekonomiska risk i den specifika relationen. Tele2 ifrågasätter i och för sig inte detta. Tele2 har dock i ärendet hos PTS visat på att Ventelo, vid ett inte obetydligt antal tillfällen, inte inkommit med betalningar till Tele2 i enlighet med utställda fakturor utan tvärtom har ådragit sig dröjsmålsräntor under den senaste sexmånadersperioden på i vart fall 35 000 SEK. Detta visar med all önskvärd tydlighet att behovet av säkerhet är i allra högsta grad objektivt befogat när det gäller just Ventelo, skriver Tele2 i sin överklagan.
Vill du läsa hela Tele2:s överklagan så skicka ett mejl till info@telekomnyheterna.se, så skickar vi den som en pdf (endast för prenumeranter).