NYHETSARKIVET
11 maj 2010 12:29
Telenor tar sig in på TV-innehållsmarknaden genom Canal+
Telenor vill få en starkare position på innehållsmarknaden för TV och har därför köpt 35 procent av C More Entertainment, det vill säga Canal+, för 787 miljoner kr plus rättigheterna till ett antal sportevenemang.

– Vi delar TV-marknaden i tre viktiga delar; distribution, transmission och innehåll. När det gäller distribution och transmission så är vi redan etablerade, men vi märker att innehåll blir alltmer viktigt och då ser vi vikten av att även vara med i den delen, säger Christian Albech, vd för Telenor Broadcast Holding, till Telekomnyheterna.

Sedan tidigare äger Telenor 45 procent av aktierna i norska TV2 Zebra och TV2 Sport.

Enligt Erik Nord, vd för Telenor Media & Content Services, så är prislappen på de 35 procent av C More Entertainment resultatet av en förhandling bolagen emellan.

– Vi betalar 787 miljoner kr och lägger samtidigt in ett antal viktiga sändningsrättigheter i bolaget. Utöver det har jag inga kommentarer om hur vi har kommit fram till priset, säger Erik Nord till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108