En ny analys från Mediavision visar att det finns en stor betalningsvilja bland iPhone-användarna i Sverige. Över 60 procent av iPhone-innehavarna har någon gång under de tre senaste månaderna betalat för applikationer till sin mobiltelefon. 23 procent av innehavarna uppger att de abonnerar på streamad musik till mobilen, vilket är väldigt glada siffror för bland annat Spotify. Förutsätter man att majoriteten av dessa använder sig av Spotify så skulle det innebära en årlig intäkt på runt 140 miljoner kr bara från iPhone-användarna.
Mediavision har i tidigare analyser konstaterat att cirka 500 000 svenskar i dagsläget har en iPhone.
Det här visar att rätt förpackat och lättillgängligt går media och andra innehållstjänster att sälja också på helt nya plattformar. Vi ser en stor konsumentefterfrågan på innehållstjänster i mobilen. Naturligtvis är detta intressant också mot bakgrund av läsplattor och annan hårdvara, t ex TV-apparater, som nu lanseras med olika typer av tjänster. För många aktörer på mediemarknaden är detta goda nyheter, säger Marie Nilsson, vd Mediavision, i en kommentar.