NYHETSARKIVET
12 maj 2010 11:57
Förändrad försäljning gav Phonera fler kunder under Q1
Ändrade metoder för försäljningen har vänt Phoneras trend med minskande antal fasttelefonikunder. Det framgår av bolagets kvartalsrapport som presenterades i dag.

– Vi har tappat kunder under två kvartal i rad, men den trenden har vi nu brutit under Q1, då vi har växt med 1 100 kunder, säger Henric Wiklund, vd för Phonera, till Telekomnyheterna.

Den förändring bolaget har gjort är att man har kompletterat den egna telemarketingverksamheten med externa telemarketingbolag. De externa TM-säljarna får ta hand om de kunder som Phonera benämner som kalla, medan de egna säljarna får ta hand om de ”varma” kunderna.

– Det är svårt att kombinera dessa två typer av försäljning, därför har denna förändring slagit väldigt väl ut, säger Henric Wiklund.

Jämfört med det fjärde kvartalet 2009 har Phoneras omsättning minskat med 1 miljon kr, något som bolaget förklarar med säsongsvariation i ringandet. Vidare redovisar man den högsta bruttomarginalen i bolagets historia.

Här är Phoneras kvartalstal i sammandrag, Q1 2009 inom parentes:
Omsättning: 78,5 Mkr (77,0 Mkr)
Ebitda-resultat: 11,1 Mkr (-5,0 Mkr)
Ebitda-marginal: 14,1% (-6,5%)
Rörelseresultat: 8,0 Mkr (-8,0 Mkr)
Nettoresultat: 7,5 Mkr (12,9 Mkr)
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108