Telia får inte använda sig av begreppet Fastpris i sin marknadsföring i de fall där det tillkommer extra avgifter för olika tjänster eller vid hög förbrukning. Det slår Marknadsdomstolen fast i en dom mot TeliaSonera i dag.
Det var för ett år sedan som Konsumentombudsmannen, KO, till Marknadsdomstolen eftersom man ansåg att Telia, tillsammans med andra operatörer, hade använt sig av begreppet Fastpris på ett sätt som givit intryck av en obegränsad användning av abonnemanget till ett visst fastställt pris och att inga ytterligare kostnader kan tillkomma.
I dagens dom förbjuder Marknadsdomstolen Telia att använda sig av begreppen: Fastpris, Ring så mycket du orkar! och Du behöver inte längre tänka på hur länge eller hur ofta du ringer, till vem, eller hur många sms eller mms du skickat den här månaden. vilka ger intryck av att ingen ytterligare kostnad kan tillkomma för abonnemanget, utöver månadsavgiften, om så inte är fallet.