Samarbetena med musiktjänsten Spotify och filmtjänsten Voddler har sänkt Bredbandsbolagets försäljningskostnader markant samtidigt som snittchurnen på befintliga kunder har minskat betydligt. Det berättade Georgi Ganev, privatmarknadschef på Telenor och tidigare vd för Bredbandsbolaget, vid Telekomnätverkets träff i går.
Under vår Spotify-kampanj för drygt ett år sedan ökade vår marknadspreferens med två procentenheter. Under vår Voddlerlansering hade vi all time-high i besökarantal på bredbandsbolaget.se och inloggningar till vår lagringstjänst Box lagring, berättade Georgi Ganev för att ge exempel på andra framgångar som bolaget rönt till följd av de partnersamarbeten som bolaget har genomfört.
Vidare berättade Georgi Ganev att det är väldigt viktigt för Bredbandsbolaget att vara först ut med samarbeten som de med Spotify och Voddler för att visa att operatören ligger i framkant och är innovativ.
Det är den profilen och de kunderna vi har och då är det viktigt att vara först ut med de stora tjänsterna. Att sedan hitta just de tjänster som verkligen slår är dock en utmaning och sedan en tid tillbaka arbetar vi väldigt strukturerat med vår partnerstrategi för att hitta de samarbeten som passar oss och våra kunder. I och med att vi har den profil vi har så attraherar vi väldigt många bolag som vill ingå partnersamarbeten med oss, sade Georgi Ganev.