NYHETSARKIVET
27 maj 2010 12:04
Operatörerna: ”Vi tar bara betalt för det arbete vi lägger ned”
Operatörerna ger inte mycket för polisens kritik angående de höga kostnaderna för spårning av mobilsamtal. De menar istället att framtagandet av informationen kräver extra resurser och att det är dessa som man tar betalt för.

– Vi tar fram det system som krävs för den här typen av kontroller och betalar själva för detta medan polisen betalar för det faktiska arbete som vi lägger ned på att få fram den information som de behöver. Vi tycker att det är en bra modell som eftersom den tvingar polisen att tänka igenom om avlyssningen verkligen behövs. Om det skulle vara en fri resurs så skulle det inbjuda till missbruk, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på 3, till Telekomnyheterna.

Telenor är inne på samma linje. De menar att de gärna hjälper polisen med nödvändig information och att mobilspårningen enbart är till för att möta statens behov vid polisutredningar och liknande.

– Att ta fram den här informationen kräver extra resurser och lagen ger oss därför rätt att täcka kostnaderna i samband med det extra arbete som spårningen innebär, säger Alexandra Carlsson, informatör på Telenor, till Telekomnyheterna.

Erik Hörnfeldt på 3 tror att mindre operatörer inte tar lika mycket betalt för tjänsterna som de stora operatörerna.

Telia vill inte uttala sig om kritiken utan menar att kostnadsfrågan inte rör enskilda företag.

– Jag är tacksam om du kontaktar IT- och telekomföretagen då detta är en branschfråga, säger Maria Hillborg, pressansvarig på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108