Antalet mobila bredbandsabonnemang ökade med 50 procent till 1,31 miljoner under 2009. Den stora förloraren är 3, som 2008 var den näst största aktören med en marknadsandel på 21,23 procent, men som i slutet av 2009 halkat ned till fjärde plats med 19,75 procent av marknaden. Vinnaren är Telenor som ökat bolagets marknadsandel från 14,41 procent under 2008 till 20,00 procent 2009 och nu är trea på marknaden efter Telia och Tele2. Det visar statistik från Post- och telestyrelsens rapport svensk telemarknad 2009.
Mobilt bredband är den snabbast växande tjänsten av alla inom mobil telekommunikation. Även hastigheten på bredbandsabonnemangen fortsätter att öka.
Det är tydligt att svenska konsumenter vill ha höga hastigheter och mobila tjänster. Efterfrågan drivs på av tjänsteutvecklingen och genom att unga användare förändrar användningsmönstren, sade Katarina Kämpe, stf Generaldirektör på PTS, under en pressträff på torsdagen.
Antalet mobila bredbandsabonnemang ökade från 877 000 den 31 december 2008 till 1 310 000 den 31 december 2009. Samtidigt väljer konsumenterna även allt snabbare bredband. Bredbandsabonnemang med hastigheter på 10 Mbit/s eller mer uppgick i slutet av 2009 till cirka 40 procent av den totala marknaden, en ökning med 27 procent från året innan.