I dag börjar Telia, som första operatör i världen, distribuera musiktjänsten Spotify via sin digital-TV-lösning. I den lösning som Telia och Spotify har tagit fram går det dock bara att spela upp sådan musik som man själv har lagt in i någon av sina spellistor. Tjänsten är dessutom bara tillgänglig för kunder som har tjänsten Spotify Premium, som kostar 99 kr per månad.
Majoriteten av de svenska hushållen har sin TV kopplad till en ljudanläggning och vi vill gärna skapa en enklare upplevelse för dessa samtidigt som vi driver på utvecklingen kring det digitala hemmet. Ända sedan jag tillträdde som chef för bredbandstjänster i Sverige har jag pläderat för att vi ska skapa det digitala nöjespalatset och det här är en viktig del i det, säger Stefan Trampus, chef för Telias bredbandstjänster i Sverige, till Telekomnyheterna.
TN: Vad tjänar ni på att ta fram en tjänst som denna?
Vi tjänar på det i och med att vi ökar attraktionskraften av att vara kund hos Telia, säger Stefan Trampus.