Telenor har nu passerat en milstolpe på den svenska mobilmarknaden. Bolaget har nu nämligen fler än 2 miljoner mobilkunder varav mer än 300 000 är mobila bredbandskunder.
Det innebär att bolaget sedan utgången av mars månad i år har ökat sin mobilkundstock med mer än 22 000 kunder och att man har ökat sin mobila bredbandskundstock med mer än 18 000 kunder.
Det tuffar på inom vår mobila verksamhet. På den mobila bredbandsmarknaden tog vi en hel del marknadsandelar förra året och kom över en marknadsandel på 20 procent. På postpaid-sidan går det också bra även om det inte märks så mycket i kundantalet, å andra sidan är det rätt kunder som vi har, det vill säga hög-arpu-kunderna, säger Lars-Åke Norling, vd för Telenor Sverige, till Telekomnyheterna.
TN: Vad är det som gör att det går så bra inom mobilt bredband?
Det är en kombination av olika delar. Vi storsatsar på mobilt bredband och moderniserar hela vår plattform inom både 3G och 4G och det gynnar både kunderna och kundupplevelsen.
TN: Hur ser statusen ut inför höstens 4G-lansering?
Det är i stort sett en oförändrad status. Vi planerar att lansera i höst, men den springande punkten är modemen. Nätet börjar nu komma på plats och vi har ganska många sajter som är igång, men för att vi ska kunna lansera en 4G-tjänst behöver vi bra modem som fungerar i både 3G och 4G, säger Lars-Åke Norling.