Telekomnyheternas 5G-seminarium den 24 november går på djupet i de stora frågorna kring 5G och en av de största frågorna är affärsmodeller och intäkter.
Program:
13.00-13.10
Inledning av dagens moderator Mats Roesgaard Sjödin, chefredaktör för Telekomnyheterna.
13.10-13.30
Ett av världens ledande konsultbolag inom telekom, Analysys Mason har tittat på de tidiga 5G-succéerna och vilka affärsmodeller som visar vägen för framtiden Caroline Gabriel, forskningschef på Analysys Mason leder många av bolagets 5G-relaterade forskningsaktiviteter inom flera områden och ansvarar för att bygga och driva Analysys Masons unika forskningsbas kring mobila och konvergerade operatörer över hela världen (obs, på engelska).
13.30-13.50
Är fast bredband via mobilnätet, FWA, 5G-marknadens killer app? Tres konsumentmarknadschef Rune Pedersen berättar vilka erfarenheter operatören har fått med sig sedan den stora kommersiella lanseringen av FWA i maj i år. Kommer FWA att stå för den största andelen av nya intäkter i 5G-näten och vilka är kunderna?
13.50-14.10
Ericsson ConsumerLab presenterade nyligen världens största undersökning om konsumenters förväntan på 5G. Den baseras på intervjuer med konsumenter i 37 länder över världen inklusive Sverige och representerar 1,7 miljarder konsumenter. Den tittar på vad konsumenter förväntar sig av 5G och identifierar sex konsumenttrender som driver 5G adoption. Till seminariet kommer ConsumerLabs chef Pernilla Jonsson.
14.10-14.35
Kan 5G leda till nya och bättre affärsmodeller som ger operatörerna ökade intäkter? Det är en av branschens stora knäckfrågor efter att datapaketen blivit så stora att bara ett fåtal kunder behöver toppa upp sina databuckets och samtalen ingår i abonnemanget. De senaste årens tillväxt har framförallt kommit från prishöjningar och nu måste operatörerna åter få igång merförsäljningen om de ska kunna redovisa tillväxt. Kommer de att lyckas med det?
Paneldiskussion med:
Bengt Nordström, Accenture, nestor i telekombranschen
Jonas Edén, chef B2B på Telenor Sverige
Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef på Telia
Oscar Karlsson, Commercial Director B2C på Tele2
14.35-15.00
Kaffe, frukt och kaka samt supertrevligt mingel
15.00-15.20
Privata 5G-nät är just nu ett av de allra hetaste ämnena inom företagsmarknaden. Under SM-veckan i Linköping, i somras, använde Sveriges Television, SVT, privat 5G-nät för att automatisera sin TV-produktion. Med nätet kunde man fjärrstyra kameror, drönare och annan utrustning trådlöst till sitt kontrollrum. Per Björkman, distributionschef på SVT, berättar vad man lärde sig under SM-veckan.
15.20-15.40
Inomhustäckning är en fråga som har blivit allt mer viktig för både konsumenter och operatörer, och i början av sommaren lanserades bolaget Proptivity som samlar en rad tunga telekomnamn och som med en grundplåt på 3 miljarder kr har satt målet att bli den ledande aktören inom gigabit 5G-nät inom fem år. Till seminariet kommer Proptivitys vd Mikael Lundman och berättar hur man ska nå dit, och framförallt hur man ska få med sig både fastighetsägare och nätoperatörer på resan.
15.40-15.50
Vad som är framgångsfaktorerna för 5G på USA-marknaden och vad ser operatörerna som de viktigaste frågorna framöver? USA är en av de marknader som har kommit längst när det kommer till 5G-utbyggnad och användning. Peter Linder, Ericssons marknadschef för 5G i Nordamerika, ger en inblick vad som är framgångsfaktorerna för 5G nu och framöver (videointervju).
15.50-16.00
Hur långt före oss ligger man i Asien och vad händer på IoT-marknaden där? Seth Ryding är global försäljningschef för Telenors IoT-bolag Connexion, och har sin hemmabas i Singapore. Han ger oss en direktrapport med inblickar kring vilken påverkan 5G har på marknaderna i Asien och hur långt man har kommit inom IoT (videointervju).
16.00-16.25
Hur kommer lågkonjunkturen och säkerhetsläget att påverka utrullningen av 5G? Ingen kan ha missat att vi är på väg in i en rejäl lågkonjunktur med rekordhög inflation, elpriser som överträffar våra värsta mardrömmar, marknadsräntor som har flerdubblats det senaste året och komponentbrist. Samtidigt har vi ett säkerhetshot som på flera olika nivåer utmanar den verklighet vi har vant oss vid de senaste åren. Detta är frågor som vi kommer att adressera i en paneldiskussion med några av de viktigaste beslutsfattarna i branschen.
Paneldiskussion med:
Bjørn Ivar Moen, vd för Telenor Sverige
Staffan Åkesson, CTO och nätchef för Telia i Sverige
Gabriela Styf-Sjöman, styrelseledamot i danska TDC NET
Cecilia Atterwall, VP and Head of Marketing & Communication på Ericsson
16.25-16.30
Avslutning med Mats Roesgaard Sjödin
16.30-18.00
Mingel med dryck och tilltugg (meddela gärna i din anmälan om du har någon matallergi vi behöver känna till).